{start 1 - drop menu multilevel} {end 1-drop menu multilevel}
Title of image Title of image Title of image Title of image

Streamyx FAQ


Apakah Streamyx?
Streamyx adalah perkhidmatan akses Internet jalur lebar berkelajuan tinggi yang menyediakan 'sentiasa' sambungan ke Internet dengan kelajuan / jalur lebar dari 384kbps sehingga 4Mbps. Dengan rangkaian kelajuan tinggi / lebar jalur, perkhidmatan yang ideal untuk menyokong permohonan yang paling jalur lebar seperti, Web Hosting, video streaming, e-dagang, pembelajaran jarak dan lain-lain.

Apakah "sentiasa" sambungan?
"Sentiasa mengenai" berkaitan sentiasa ditubuhkan dan tidak pernah memutuskan, yang akan memastikan akses yang cepat dan segera ke Internet tanpa dail apa-apa proses. Sambungan jenis ini adalah sesuai untuk pengguna yang kerap memuat turun atau muat naik fail besar melalui Internet.

Apakah teknologi yang digunakan?
Teknologi yang digunakan untuk Streamyx xDSL. Jenis-jenis xDSL yang memilih untuk menyokong rangkaian Streamyx adalah teknologi ADSL dan SDSL.

Berapa pantas adalah Streamyx?
Pakej antara dari 384kbps sehingga 4Mbps kelajuan akses internet dan ia adalah atas dasar usaha terbaik.

Apakah "usaha terbaik"?
"Usaha Terbaik" menerangkan perkhidmatan yang disediakan tanpa sebarang jaminan tahap perkhidmatan. Pelanggan Streamyx harus menerima sekurang-kurangnya 70% daripada kelajuan yang dilanggan dalam domain TM & tertakluk kepada faktor-faktor tertentu. Jika kelajuan jatuh di bawah 70%, TM akan menyiasat sebagai kerosakan dan memulihkan berkaitan dengan sewajarnya. Pelanggan yang memerlukan perkhidmatan 1:1 dan akses eksklusif untuk jalur lebar mereka perlu pergi untuk Internet melalui talian pajakan.

Adakah Streamyx kos lebih daripada perkhidmatan Dial-Up?
Jika anda pengguna internet berat dan purata penggunaan Internet anda adalah lebih daripada 2 jam / hari, ia lebih menjimatkan untuk anda menggunakan Streamyx berbanding dial-up.

Bolehkah saya menjual semula perkhidmatan?
Tidak.

Apa yang akan berlaku jika saya menerima panggilan semasa mengakses Internet?
Anda boleh menjawab panggilan sebagai panggilan telefon biasa. Perkhidmatan akses internet tidak akan terganggu sebagai satu set telefon anda disambungkan ke penapis mikro, yang memisahkan isyarat suara dan data. Syarat di atas adalah terpakai untuk pelanggan ADSL sahaja. SDSL tidak menyokong telefoni.

Apakah tempoh langganan minimum Streamyx?
Tempoh langganan minimum adalah 12 bulan untuk semua pakej kecuali dengan sewa modem dan pakej promosi yang lain. Jika anda membatalkan akaun anda dalam Tempoh Langganan minimum, anda hendaklah bertanggungjawab bagi fi yang boleh dikenakan untuk perkhidmatan pada baki Tempoh Langganan Minimum.

Bolehkah saya mempunyai lebih daripada satu sambungan Streamyx ke premis saya?
Ya, selagi anda mempunyai talian telefon tambahan kerana setiap sambungan Streamyx memerlukan satu telefon talian langsung / berdedikasi.

Apakah perbezaan di antara ADSL dan SDSL?
Ijtihad berdiri untuk Digital Subscriber Line tidak simetri. Ia membolehkan anda untuk mengakses secara serentak bersih dan menggunakan telefon atau faks (pada masa yang sama). SDSL berdiri untuk Digital Subscriber Line simetri. Perbezaan di antara ADSL dan SDSL ialah; Ijtihad mempunyai huluan dan hiliran yang berbeza kadar pemindahan data (hulu yang lebih tinggi daripada industri hiliran) manakala SDSL menawarkan pelanggan jalur lebar simetri huluan dan hiliran kepada pelanggan (contoh pakej SDSL 1.5Mbps menawarkan pelanggan 1.5 mbps kelajuan hiliran serta kelajuan 1.5Mbps hulu). Secara teknikal, SDSL juga tidak membenarkan suara / faks (PSTN) lebih tembaga yang sama.

Apakah perbezaan antara sambungan xDSL dan sambungan Dial-up?
xDSL tidak mendail untuk pertukaran telefon suis awam, ia menghubungkan pelanggan terus ke Internet. Ia dipasang kepada nombor telefon yang anda berikan apabila anda memohon untuk perkhidmatan. Sebaliknya, dial-up modem boleh digunakan pada mana-mana premis untuk log masuk ke Internet.

Apakah perbezaan antara teknologi xDSL dan ISDN?
ISDN membolehkan anda mempunyai banyak ciri-ciri digital yang berbeza, seperti PABX dan faks digital. ISDN memerlukan anda mempunyai talian telefon khas (iaitu anda perlu melakukan pendawaian baru) manakala xDSL tidak (menggunakan talian tembaga sedia ada di premis anda). ISDN adalah perkhidmatan dial-up manakala xDSL adalah sambungan sentiasa di atas. Juga terdapat julat luas bandwidth yang tersedia untuk xDSL (antara dari 384kbps untuk 4Mbps) berbanding ISDN yang hanya mempunyai rangkaian lebar jalur yang terhad.

Apakah perbezaan antara Talian xDSL dan pajakan?
Talian pajakan biarkan pengguna menyambung dari satu titik ke titik tanpa berkongsi saluran dengan pengguna Internet yang lain dan juga tanpa sekatan jarak. Selaras dengan itu dipajak menawarkan keselamatan yang lebih baik dengan perkhidmatan biasanya antara dari 64Kbps ke 2Mbps. Talian pajakan adalah sangat mahal berbanding xDSL. xDSL bagaimanapun adalah lebih mudah untuk dipasang di premis pelanggan. xDSL dikategorikan sebagai perkhidmatan usaha terbaik manakala talian pajakan adalah perkhidmatan jalur lebar perdana atau terjamin.

Apakah keperluan PC minimum yang diperlukan untuk memohon Streamyx?
Untuk Windows OS komputer, anda perlu mempunyai PC dengan pemproses Pentium minimum dan 32MB RAM. Windows 95 (Windows 98 yang dipilih), sistem operasi Windows XP atau Windows NT, 2.1GB Hard Disk (20MB ruang cakera keras percuma) dan Kad Antaramuka Rangkaian (NIC). Untuk MAC OS komputer, anda perlu mempunyai Kuasa PC Macintosh dengan sistem 7.6.1 atau kemudian 32 Mb RAM, 10 Mb ruang cakera keras percuma, Ethernet port, Mac OS X versi 10.1.2 di atas hanya (Nota: Versi Rendah tidak disokong pada masa ini) Juga sudah tentu, anda perlu mempunyai talian telefon yang aktif untuk menyambung ke modem Streamyx.

Adakah saya perlu modem khas?
Ya. Anda perlu menggunakan disahkan DSL modem, yang serasi dengan Streamyx yang boleh dibeli dari cawangan berdekatan anda.

Adakah saya perlukan untuk membeli modem?
TM akan menyediakan modem xDSL untuk pelanggan yang melanggan untuk Streamyx dengan modem dan dengan pakej sewa modem. Modem sahaja yang diluluskan oleh TM akan bekerjasama dengan halus dengan Streamyx. Nota: Selepas penamatan Streamyx, pelanggan perlu kembali modem yang disediakan / splitter / penapis mikro untuk TMpoint. TM akan mengenakan caj bagi modem / splitter / penapis mikro unreturned. Untuk Streamyx tanpa pakej modem, TM tidak akan menyediakan modem. Pelanggan perlu membeli modem, splitter & penapis mikro dari kedai berdekatan anda.

Jika saya tidak mempunyai talian telefon, bagaimana saya melanggan Streamyx?
Anda perlu memohon talian telefon sebelum anda boleh menikmati perkhidmatan. (Keadaan di atas memohon untuk pakej ADSL Streamyx sahaja).

Adakah saya perlu pendawaian tambahan di rumah / pejabat saya?
Streamyx akan dipasang di mana talian telefon ditamatkan. Anda perlu melakukan pendawaian tambahan yang perlu anda mahu untuk menggunakan perkhidmatan tersebut pada bahagian lain premis anda daripada di mana talian telefon ditamatkan pada kos anda sendiri.

Adakah saya perlu memasang kad rangkaian?
Ya. Anda perlu Kad Antaramuka Rangkaian (NIC) dalam usaha untuk PC anda untuk berkomunikasi dengan modem.

Boleh didapati Streamyx di seluruh negara?
Streamyx hanya boleh disediakan di kawasan-kawasan di mana TM pertukaran mempunyai pelabuhan Ijtihad yang ada untuk menolak perkhidmatan ke rumah anda.

Bolehkah saya menukar pakej sebelum pemasangan?
Anda tidak dibenarkan untuk menukar pakej sebelum pemasangan. Sekiranya anda perlu untuk berbuat demikian, sila membatalkan permohonan anda dan memohon semula.

Apakah ruang peti mel / kapasiti yang diperuntukkan bagi e-mel Streamyx, panduan?
TM telah menaik taraf ruang peti mel pengguna Streamyx dari 4M untuk 10M. Anda boleh menaik taraf peti mel anda dari 4M untuk 10M PERCUMA melalui Selfcare di https://tmbill.tm.net.my.

Saya boleh menikmati Streamyx jika talian telefon saya menggunakan sambungan gentian?
Ya. Anda masih boleh memohon untuk Streamyx walaupun talian telefon anda menggunakan sambungan gentian. Walau bagaimanapun, perkhidmatan ini hanya terdapat di kawasan terpilih.

Saya akan menikmati kelajuan pantas pada setiap masa?
Streamyx download dan upload kelajuan berbeza-beza dan bergantung kepada faktor-faktor berikut: 
• Lokasi laman web - pengguna mungkin mengalami tindak balas yang perlahan dari laman web antarabangsa. 
• Kapasiti pelayan web yang dilawati - beberapa pelayan web tidak dapat menampung permintaan trafik yang besar daripada pengguna. Di samping itu, beberapa tapak mengehadkan kelajuan muat turun dari pengguna mereka untuk memastikan tahap perkhidmatan yang saksama di kalangan mereka. 
• kesesakan rangkaian - tahap yang tinggi lalu lintas pada waktu puncak yang menyebabkan kelembapan beberapa. 
• Running permohonan lain secara serentak menggunakan aplikasi lain (contohnya P2P) pada masa yang sama boleh menjejaskan prestasi muat turun ..

Apakah peer-to-Peer (P2P)?
Peer-to-peer adalah jenis rangkaian internet yang membenarkan sekumpulan pengguna komputer dengan program rangkaian yang sama untuk menyambung antara satu sama lain bagi maksud terus mengakses fail dari cakera keras antara satu sama lain. Kelajuan P2P download dan upload bergantung pada awan rangkaian pelanggan. Ia akan menjadi lebih cepat jika seeders (orang yang berkongsi fail mereka) adalah di dalam awan yang sama tempatan sebagai leechers (orang yang memuat turun fail-fail tersebut). Contoh aplikasi P2P yang biasa digunakan oleh pengguna Internet adalah Kaza & Bittorent. Streamyx maksimum download dan upload kelajuan tidak menjamin untuk P2P atau mana-mana sambungan trafik antarabangsa. Dasar TM telah dihadkan dan dikuatkuasakan peraturan P2P untuk mengelakkan kesesakan berat bagi Malaysia Internet awan. Pada masa ini P2P memakan lebar jalur yang lebih besar daripada aplikasi Internet yang lain biasa (contohnya melayari web) untuk awan internet tempatan Malaysia.

Apakah 1 bayaran bulan untuk Streamyx?
Untuk pakej standard, 1 bil yang diterima akan merangkumi: RM75 untuk pengaktifan; RM88 untuk pemasangan (Jika berkenaan); 1 & 2 bulan yuran langganan maju; dan RM10 untuk bayaran duti setem.

Bagaimana untuk mencari pemasang Streamyx / kontraktor & menyemak status jumpering?
Sila rujuk di bawah pautan "http://sams.tm.net.my/MarketingCenter/search.asp". Untuk mendapatkan perintah orang-orang yang meminta kontraktor TM untuk pemasangan Streamyx, pautan ini boleh membantu anda untuk mencari nama & nombor telefon pemasang. Anda boleh mencari dengan 'Ijtihad Perkhidmatan Bilangan (Streamyx tel no.)'; 'Cass Order Number' atau 'Masuk Pelanggan'. 
Untuk mencari Nombor Perkhidmatan Ijtihad, anda perlu memasukkan nombor seperti berikut: 
klang lembah - 00312345678; untuk 
Malaysia Timur - 08200123456; untuk 
orang lain - 00701234567.
Bersebelahan, anda boleh menyemak status jumpering dari halaman ini.
Daripada penunjuk 'J':
Untuk talian tembaga, jika simbol 'tandakan' dalam warna merah bermakna jumper tidak dilakukan, jika dalam warna hijau bermaksud jumper menetapkan dilakukan.
Untuk talian serat, jika huruf 'F' dalam warna merah bermakna jumper tidak dilakukan, jika dalam warna hijau bermakna jumper menetapkan dilakukan. Pemasang carian atau status jumpering yang http://sams.tm.net.my/MarketingCenter/search.asp

Bagaimana untuk memeriksa ketersediaan perkhidmatan Streamyx?

Dengan pautan "https://mips.tm.net.my/SelfCare/SelfcareMain.jsp", anda boleh memeriksa telefon no di bawah liputan streamyx atau tidak. (Nota:... Sila pastikan ia sehingga anda mendapat tahu yang Ketersediaan perkhidmatan; tidak memasukkan maklumat pelanggan melalui laman web ini ini adalah TM laman web Pendaftaran Online Jika anda lakukan semua perkara di dalam halaman ini, anda akan kehilangan anda komisen Kerana anda perintah telah diserahkan kepada TM secara langsung).

Semak ketersediaan perkhidmatan - https://mips.tm.net.my/SelfCare/SelfcareMain.jsp

Streamyx-In-A-Box (SIB)
Ini adalah satu pakej DIY PERCUMA atau DENGAN pakej MODEM; dan ia adalah bagi mereka pelanggan yang ingin melakukan pemasangan sendiri. Dengan Streamyx--Box A, anda boleh mengetuk dari yuran pemasangan serta. Jika anda telah memilih untuk memasang sendiri apabila anda mendaftar untuk pakej Streamyx (dengan modem), kami akan menghantar kepada anda semua yang anda perlukan di dalam kotak supaya anda boleh menetapkan mengikut keselesaan anda sendiri.
Streamyx-In-A-Box-boleh didapati apabila anda melanggan Streamyx dari 384k (dengan modem) Streamyx 1.0m (dengan modem) pakej.
Streamyx-In-A-Box-TIDAK disediakan bagi pendaftaran dalam talian.
Yuran pemasangan biasa akan diketepikan.
Akaun tersebut akan diaktifkan secara automatik 7 hari selepas pendaftaran.
NOTA PENTING: Antara pakej Combo pakej contohnya, tempoh auto pengaktifan ialah 24 Jam.

Apa dokumen yang diperlukan untuk mendaftar perkhidmatan Streamyx kediaman?
Salinan kad pengenalan (Warganegara) atau pasport (bukan warganegara); bil telefon TM Semasa; dan borang permohonan Streamyx dengan tandatangan pemohon.

Apakah dokumen yang diperlukan untuk mendaftar perkhidmatan Streamyx Broadband?
Bagi Berhad dan Sdn Bhd: Borang 49,24 & 9, salinan kad pengenalan atau pasport pengarah syarikat dan wakil; Semasa TM bil telefon; Streamyx Perniagaan borang permohonan dengan tandatangan & pengarah cop syarikat. Bagi Enterprise / Perdagangan / Profesional / Kelab @ sekolah: Borang A & D; Pensijilan bentuk; Semasa TM bil telefon; Streamyx Perniagaan borang permohonan dengan tandatangan & pemohon dan cop syarikat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...