Apakah Streamyx?
Streamyx adalah perkhidmatan akses Internet
jalur lebar berkelajuan tinggi yang menyediakan 'sentiasa' sambungan ke
Internet dengan kelajuan / jalur lebar dari 384kbps sehingga 4Mbps. Dengan
rangkaian kelajuan tinggi / lebar jalur, perkhidmatan yang ideal untuk
menyokong permohonan yang paling jalur lebar seperti, Web Hosting, video
streaming, e-dagang, pembelajaran jarak dan lain-lain.
Apakah "sentiasa" sambungan?
"Sentiasa mengenai" berkaitan
sentiasa ditubuhkan dan tidak pernah memutuskan, yang akan memastikan akses
yang cepat dan segera ke Internet tanpa dail apa-apa proses. Sambungan jenis
ini adalah sesuai untuk pengguna yang kerap memuat turun atau muat naik fail
besar melalui Internet.
Apakah teknologi yang digunakan?
Teknologi yang digunakan untuk Streamyx xDSL.
Jenis-jenis xDSL yang memilih untuk menyokong rangkaian Streamyx adalah
teknologi ADSL dan SDSL.
Berapa pantas adalah Streamyx?
Pakej antara dari 384kbps sehingga 4Mbps
kelajuan akses internet dan ia adalah atas dasar usaha terbaik.
Apakah "usaha terbaik"?
"Usaha Terbaik" menerangkan
perkhidmatan yang disediakan tanpa sebarang jaminan tahap perkhidmatan.
Pelanggan Streamyx harus menerima sekurang-kurangnya 70% daripada kelajuan yang
dilanggan dalam domain TM & tertakluk kepada faktor-faktor tertentu. Jika
kelajuan jatuh di bawah 70%, TM akan menyiasat sebagai kerosakan dan memulihkan
berkaitan dengan sewajarnya. Pelanggan yang memerlukan perkhidmatan 1:1 dan
akses eksklusif untuk jalur lebar mereka perlu pergi untuk Internet melalui
talian pajakan.
Adakah Streamyx kos lebih daripada perkhidmatan
Dial-Up?
Jika anda pengguna internet berat dan purata
penggunaan Internet anda adalah lebih daripada 2 jam / hari, ia lebih
menjimatkan untuk anda menggunakan Streamyx berbanding dial-up.
Bolehkah saya menjual semula perkhidmatan?
Tidak.
Apa yang akan berlaku jika saya menerima panggilan
semasa mengakses Internet?
Anda boleh menjawab panggilan sebagai panggilan
telefon biasa. Perkhidmatan akses internet tidak akan terganggu sebagai satu
set telefon anda disambungkan ke penapis mikro, yang memisahkan isyarat suara
dan data. Syarat di atas adalah terpakai untuk pelanggan ADSL sahaja. SDSL
tidak menyokong telefoni.
Apakah tempoh langganan minimum Streamyx?
Tempoh langganan minimum adalah 12 bulan untuk
semua pakej kecuali dengan sewa modem dan pakej promosi yang lain. Jika anda
membatalkan akaun anda dalam Tempoh Langganan minimum, anda hendaklah
bertanggungjawab bagi fi yang boleh dikenakan untuk perkhidmatan pada baki
Tempoh Langganan Minimum.
Bolehkah saya mempunyai lebih daripada satu
sambungan Streamyx ke premis saya?
Ya, selagi anda mempunyai talian telefon
tambahan kerana setiap sambungan Streamyx memerlukan satu telefon talian
langsung / berdedikasi.
Apakah perbezaan di antara ADSL dan SDSL?
Ijtihad berdiri untuk Digital Subscriber Line
tidak simetri. Ia membolehkan anda untuk mengakses secara serentak bersih dan
menggunakan telefon atau faks (pada masa yang sama). SDSL berdiri untuk Digital
Subscriber Line simetri. Perbezaan di antara ADSL dan SDSL ialah; Ijtihad
mempunyai huluan dan hiliran yang berbeza kadar pemindahan data (hulu yang
lebih tinggi daripada industri hiliran) manakala SDSL menawarkan pelanggan
jalur lebar simetri huluan dan hiliran kepada pelanggan (contoh pakej SDSL
1.5Mbps menawarkan pelanggan 1.5 mbps kelajuan hiliran serta kelajuan 1.5Mbps
hulu). Secara teknikal, SDSL juga tidak membenarkan suara / faks (PSTN) lebih
tembaga yang sama.
Apakah perbezaan antara sambungan xDSL dan sambungan
Dial-up?
xDSL tidak mendail untuk pertukaran telefon
suis awam, ia menghubungkan pelanggan terus ke Internet. Ia dipasang kepada
nombor telefon yang anda berikan apabila anda memohon untuk perkhidmatan.
Sebaliknya, dial-up modem boleh digunakan pada mana-mana premis untuk log masuk
ke Internet.
Apakah perbezaan antara teknologi xDSL dan ISDN?
ISDN membolehkan anda mempunyai banyak
ciri-ciri digital yang berbeza, seperti PABX dan faks digital. ISDN memerlukan
anda mempunyai talian telefon khas (iaitu anda perlu melakukan pendawaian baru)
manakala xDSL tidak (menggunakan talian tembaga sedia ada di premis anda). ISDN
adalah perkhidmatan dial-up manakala xDSL adalah sambungan sentiasa di atas.
Juga terdapat julat luas bandwidth yang tersedia untuk xDSL (antara dari
384kbps untuk 4Mbps) berbanding ISDN yang hanya mempunyai rangkaian lebar jalur
yang terhad.
Apakah perbezaan antara Talian xDSL dan pajakan?
Talian pajakan biarkan pengguna menyambung dari
satu titik ke titik tanpa berkongsi saluran dengan pengguna Internet yang lain
dan juga tanpa sekatan jarak. Selaras dengan itu dipajak menawarkan keselamatan
yang lebih baik dengan perkhidmatan biasanya antara dari 64Kbps ke 2Mbps.
Talian pajakan adalah sangat mahal berbanding xDSL. xDSL bagaimanapun adalah
lebih mudah untuk dipasang di premis pelanggan. xDSL dikategorikan sebagai
perkhidmatan usaha terbaik manakala talian pajakan adalah perkhidmatan jalur
lebar perdana atau terjamin.
Apakah keperluan PC minimum yang diperlukan untuk
memohon Streamyx?
Untuk Windows OS komputer, anda perlu mempunyai
PC dengan pemproses Pentium minimum dan 32MB RAM. Windows 95 (Windows 98 yang
dipilih), sistem operasi Windows XP atau Windows NT, 2.1GB Hard Disk (20MB
ruang cakera keras percuma) dan Kad Antaramuka Rangkaian (NIC). Untuk MAC OS
komputer, anda perlu mempunyai Kuasa PC Macintosh dengan sistem 7.6.1 atau kemudian
32 Mb RAM, 10 Mb ruang cakera keras percuma, Ethernet port, Mac OS X versi
10.1.2 di atas hanya (Nota: Versi Rendah tidak disokong pada masa ini) Juga
sudah tentu, anda perlu mempunyai talian telefon yang aktif untuk menyambung ke
modem Streamyx.
Adakah saya perlu modem khas?
Ya. Anda perlu menggunakan disahkan DSL modem,
yang serasi dengan Streamyx yang boleh dibeli dari cawangan berdekatan anda.
Adakah saya perlukan untuk membeli modem?
TM akan menyediakan modem xDSL untuk pelanggan
yang melanggan untuk Streamyx dengan modem dan dengan pakej sewa modem. Modem
sahaja yang diluluskan oleh TM akan bekerjasama dengan halus dengan Streamyx.
Nota: Selepas penamatan Streamyx, pelanggan perlu kembali modem yang disediakan
/ splitter / penapis mikro untuk TMpoint. TM akan mengenakan caj bagi modem /
splitter / penapis mikro unreturned. Untuk Streamyx tanpa pakej modem, TM tidak
akan menyediakan modem. Pelanggan perlu membeli modem, splitter & penapis
mikro dari kedai berdekatan anda.
Jika saya tidak mempunyai talian telefon, bagaimana
saya melanggan Streamyx?
Anda perlu memohon talian telefon sebelum anda
boleh menikmati perkhidmatan. (Keadaan di atas memohon untuk pakej ADSL
Streamyx sahaja).
Adakah saya perlu pendawaian tambahan di rumah /
pejabat saya?
Streamyx akan dipasang di mana talian telefon
ditamatkan. Anda perlu melakukan pendawaian tambahan yang perlu anda mahu untuk
menggunakan perkhidmatan tersebut pada bahagian lain premis anda daripada di
mana talian telefon ditamatkan pada kos anda sendiri.
Adakah saya perlu memasang kad rangkaian?
Ya. Anda perlu Kad Antaramuka Rangkaian (NIC)
dalam usaha untuk PC anda untuk berkomunikasi dengan modem.
Boleh didapati Streamyx di seluruh negara?
Streamyx hanya boleh disediakan di
kawasan-kawasan di mana TM pertukaran mempunyai pelabuhan Ijtihad yang ada
untuk menolak perkhidmatan ke rumah anda.
Bolehkah saya menukar pakej sebelum pemasangan?
Anda tidak dibenarkan untuk menukar pakej
sebelum pemasangan. Sekiranya anda perlu untuk berbuat demikian, sila
membatalkan permohonan anda dan memohon semula.
Apakah ruang peti mel / kapasiti yang diperuntukkan
bagi e-mel Streamyx, panduan?
TM telah menaik taraf ruang peti mel pengguna
Streamyx dari 4M untuk 10M. Anda boleh menaik taraf peti mel anda dari 4M untuk
10M PERCUMA melalui Selfcare di https://tmbill.tm.net.my.
Saya boleh menikmati Streamyx jika talian telefon
saya menggunakan sambungan gentian?
Ya. Anda masih boleh memohon untuk Streamyx
walaupun talian telefon anda menggunakan sambungan gentian. Walau bagaimanapun,
perkhidmatan ini hanya terdapat di kawasan terpilih.
Saya akan menikmati kelajuan pantas pada setiap
masa?
Streamyx download dan upload kelajuan
berbeza-beza dan bergantung kepada faktor-faktor berikut:
• Lokasi laman web - pengguna mungkin mengalami
tindak balas yang perlahan dari laman web antarabangsa.
• Kapasiti pelayan web yang dilawati - beberapa
pelayan web tidak dapat menampung permintaan trafik yang besar daripada
pengguna. Di samping itu, beberapa tapak mengehadkan kelajuan muat turun dari
pengguna mereka untuk memastikan tahap perkhidmatan yang saksama di kalangan
mereka.
• kesesakan rangkaian - tahap yang tinggi lalu
lintas pada waktu puncak yang menyebabkan kelembapan beberapa.
• Running permohonan lain secara serentak
menggunakan aplikasi lain (contohnya P2P) pada masa yang sama boleh menjejaskan
prestasi muat turun ..
Apakah peer-to-Peer (P2P)?
Peer-to-peer adalah jenis rangkaian internet
yang membenarkan sekumpulan pengguna komputer dengan program rangkaian yang
sama untuk menyambung antara satu sama lain bagi maksud terus mengakses fail dari
cakera keras antara satu sama lain. Kelajuan P2P download dan upload bergantung
pada awan rangkaian pelanggan. Ia akan menjadi lebih cepat jika seeders (orang
yang berkongsi fail mereka) adalah di dalam awan yang sama tempatan sebagai
leechers (orang yang memuat turun fail-fail tersebut). Contoh aplikasi P2P yang
biasa digunakan oleh pengguna Internet adalah Kaza & Bittorent. Streamyx
maksimum download dan upload kelajuan tidak menjamin untuk P2P atau mana-mana
sambungan trafik antarabangsa. Dasar TM telah dihadkan dan dikuatkuasakan
peraturan P2P untuk mengelakkan kesesakan berat bagi Malaysia Internet awan.
Pada masa ini P2P memakan lebar jalur yang lebih besar daripada aplikasi
Internet yang lain biasa (contohnya melayari web) untuk awan internet tempatan
Malaysia.
Apakah 1 bayaran bulan untuk Streamyx?
Untuk pakej standard, 1 bil yang diterima akan
merangkumi: RM75 untuk pengaktifan; RM88 untuk pemasangan (Jika berkenaan); 1
& 2 bulan yuran langganan maju; dan RM10 untuk bayaran duti setem.
Bagaimana untuk mencari pemasang Streamyx /
kontraktor & menyemak status jumpering?
Sila rujuk di bawah pautan
"http://sams.tm.net.my/MarketingCenter/search.asp". Untuk mendapatkan
perintah orang-orang yang meminta kontraktor TM untuk pemasangan Streamyx,
pautan ini boleh membantu anda untuk mencari nama & nombor telefon
pemasang. Anda boleh mencari dengan 'Ijtihad Perkhidmatan Bilangan (Streamyx
tel no.)'; 'Cass Order Number' atau 'Masuk Pelanggan'.
Untuk mencari Nombor Perkhidmatan Ijtihad, anda perlu memasukkan
nombor seperti berikut:
klang lembah - 00312345678; untuk
Malaysia Timur - 08200123456; untuk
orang lain - 00701234567.
Bersebelahan, anda boleh menyemak status jumpering dari halaman
ini.
Daripada penunjuk 'J':
Untuk talian tembaga, jika simbol 'tandakan' dalam warna merah
bermakna jumper tidak dilakukan, jika dalam warna hijau bermaksud jumper
menetapkan dilakukan.
Untuk talian serat, jika huruf 'F' dalam warna merah bermakna
jumper tidak dilakukan, jika dalam warna hijau bermakna jumper menetapkan
dilakukan. Pemasang carian atau status jumpering yang http://sams.tm.net.my/MarketingCenter/search.asp
Bagaimana untuk memeriksa ketersediaan perkhidmatan Streamyx?
Dengan pautan "https://mips.tm.net.my/SelfCare/SelfcareMain.jsp",
anda boleh memeriksa telefon no di bawah liputan streamyx atau tidak. (Nota:...
Sila pastikan ia sehingga anda mendapat tahu yang Ketersediaan perkhidmatan;
tidak memasukkan maklumat pelanggan melalui laman web ini ini adalah TM laman
web Pendaftaran Online Jika anda lakukan semua perkara di dalam halaman ini,
anda akan kehilangan anda komisen Kerana anda perintah telah diserahkan kepada
TM secara langsung).
Semak ketersediaan
perkhidmatan - https://mips.tm.net.my/SelfCare/SelfcareMain.jsp
Streamyx-In-A-Box (SIB)
Ini adalah satu pakej DIY PERCUMA atau
DENGAN pakej MODEM; dan ia adalah bagi mereka pelanggan yang ingin melakukan
pemasangan sendiri. Dengan Streamyx--Box A, anda boleh mengetuk dari yuran
pemasangan serta. Jika anda telah memilih untuk memasang sendiri apabila anda
mendaftar untuk pakej Streamyx (dengan modem), kami akan menghantar kepada anda
semua yang anda perlukan di dalam kotak supaya anda boleh menetapkan mengikut
keselesaan anda sendiri.
Streamyx-In-A-Box-boleh didapati apabila
anda melanggan Streamyx dari 384k (dengan modem) Streamyx 1.0m (dengan modem)
pakej.
Streamyx-In-A-Box-TIDAK disediakan bagi
pendaftaran dalam talian.
Yuran pemasangan biasa akan diketepikan.
Akaun tersebut akan
diaktifkan secara automatik 7 hari selepas pendaftaran.
NOTA PENTING: Antara pakej
Combo pakej contohnya, tempoh auto pengaktifan ialah 24 Jam.
Apa dokumen yang diperlukan untuk
mendaftar perkhidmatan Streamyx kediaman?
Salinan kad pengenalan
(Warganegara) atau pasport (bukan warganegara); bil telefon TM Semasa; dan
borang permohonan Streamyx dengan tandatangan pemohon.
Apakah dokumen yang diperlukan
untuk mendaftar perkhidmatan Streamyx Broadband?
Bagi Berhad dan Sdn Bhd: Borang
49,24 & 9, salinan kad pengenalan atau pasport pengarah syarikat dan wakil;
Semasa TM bil telefon; Streamyx Perniagaan borang permohonan dengan tandatangan
& pengarah cop syarikat. Bagi Enterprise / Perdagangan / Profesional /
Kelab @ sekolah: Borang A & D; Pensijilan bentuk; Semasa TM bil telefon;
Streamyx Perniagaan borang permohonan dengan tandatangan & pemohon dan cop
syarikat.
Tiada ulasan:
Ulasan baru tidak dibenarkan.